Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu za dec 15, 2018 19:57

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Ventilator werkt onstabiel, willekeurig 
Auteur Bericht
Matchbox Coureur
Matchbox Coureur

Hi allen,

Sinds een maandje ben ik een trotse bezitter van een Seat Ibiza 6L 2004. Ik vind het autootje super om te rijden, maar loop nu tegen een probleem aan.

Ik heb de digitale climate control en merkte dat het scherm knipperde wanneer ik de auto op contact zette. Ik heb op internet gezocht naar de foutcodes en er zijn twee codes uitgekomen.

2C6 (00710) en 4F9 (01273)

Wat nu het probleem is; de ventilator werkt wel (airco e.d.), maar de snelheden werken niet altijd even goed. Soms staat de snelheid op 2 streepjes, maar er komt geen lucht uit. Wanneer ik dan een beetje speel met de draaiknop en de knoppen voor de richtingen van de lucht, werkt het weer goed voor een tijdje. Het duurt soms te lang totdat het systeem werkt op de gedrukte knopjes. Waar kan dit aan liggen?

zo jun 18, 2017 12:58
Profiel
F1 Coureur
F1 Coureur

Volgens mij is de enige oplossing de kachelmotor vervangen. En bij een ibiza is dat geen hele fijne klus, omdat het halve/hele dashboard er uit moet.

zo jul 16, 2017 23:41
Profiel
Matchbox Coureur
Matchbox Coureur

Bedankt, maar het probleem werd veroorzaakt door de kachelweerstand. Ik heb deze uit het dashboardkastje gehaald en bekeken. Aan de achterkant waar het stekkertje in moet, zit de printplaat. Deze is overgegoten met een soort kit. Ik heb vervolgens deze kit voorzichtig verwijderd om de printplaat goed te kunnen bekijken. Vervolgens heb ik de torx schroeven eruit gehaald en de printplaat uit de koeler gehaald. Ik merkte direct dat de koelpasta van de MOSFET's oud en brokkelig waren.

Ik heb 3 nieuwe mosfets gekocht bij de electronicawinkel (3,30 p/s.). Heb deze gesoldeerd en nieuwe koelpasta geplaatst. Het werkt nu allemaal feilloos zonder foutcodes.

Afbeelding

ma jul 17, 2017 0:17
Profiel
The Stig!!
The Stig!!

Netjes opgelost! Denk dat menigeen de hele unit zullen vervangen terwijl het printplaatje fixen (bijna) net zo makkelijk is en een hoop centen scheelt..
Top job!
@moderators: misschien een korte how to van maken?

ma jul 17, 2017 16:45
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]