Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo okt 21, 2018 17:29



Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 
[Feiten] Steek,ET en naaf wijzer.... 
Auteur Bericht
Ti Member +
Ti Member +
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2006 22:21
Berichten: 447
Woonplaats: Maastricht
Model:
Steek:
ET:
Naaf diameter:


Arosa
4x100
35
57,1

Ibiza <2002 (model: 6K / 6K2)
4x100
38
57,1

Ibiza 2002> (model: 6L)
5x100
43
57,1

New Ibiza, >2008 (model: 6J)
- Steekmaat: 5x100
- ET-waarde 14”: ET-35
- ET-waarde 15”: ET-38
- ET-waarde 16”: ET-43
- ET-waarde 17”: ET-43

Cordoba >2002
4x100
38
57,1

Cordoba 2002>
5x100
43
57,1

Leon
5x100
38
57,1

Leon 2005>
5x112
50
57,1

Toledo >1999
4x100
35
57,1

Toledo 1999>
5x100
38
57,1

Alahambra
5x112
55
57,1

Inca
4x100
38
57,1

Altea
5x112
50
57,1

====================================================

Een stukje theorie:

laat ik dan voor eens en voor altijd deze theorieles hier neerzetten ( misschien sticky/feitentopic van maken moderators? eventueel zonder reactiemogelijkheid om het duidelijk te houden... ) :


Velgenmaat

De maat van een velg wordt weergegeven in inches. Een velg in de maat 6x14 is 6 inch breed en heeft een diameter van 14 inch. Wie zijn meetlat erbij pakt en de velgbreedte gaat controleren komt bedrogen uit; de meetlat geeft meer aan dan 6 inch. Dit komt doordat de velgbreedte wordt weergegeven over de binnenkant van de velgrand, zoals in onderstaande tekening is te zien. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen. Voor degenen die een lesje wiskunde hebben gespijbeld: 1 inch = 2,54 cm.
Afbeelding

Offset

De ET-waarde (Einpressstiefe = offset), ook wel wielbolling genoemd, is de afstand tussen de hartlijn van het wiel tot de wielflens.

De ET-waarde geeft het aansluitpunt van het wiel weer en bepaalt of een wiel hol of bol is. Hoe hoger dit getal is, des te verder dit aansluitpunt naar buiten ligt.

Het wiel zal in dat geval verder in de wielkast naar binnen komen. Een lage ET-waarde betekent dat het wiel meer naar buiten komt. Dit wordt in hoge mate beïnvloed door stuurgedrag, zowel rijden als remmen.

Per autotype en wielbreedte kan de ET-waarde variëren tussen een ondergrens en een bovengrens. Hierbuiten zijn aanpassingen aan de auto vereist.

De ET van een velg bepaalt hoever een velg naar binnen of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt (zie schematische tekening).

Steekt een velg te ver naar buiten met bijvoorbeeld ET 38, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen. De regel luidt: hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET-waarde die voor jouw auto geschikt is.

Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij je velgendealer. Hij weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET-waarde adviseren de velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol. De ene automoblist wil tot het uiterste gaan en is bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere automoblist hier absoluut niets van wil weten.

Steek

De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hieronder.
Afbeelding

Ieder autotype heeft zijn eigen steek. Vaak hanteren autofabrikanten voor meerdere modellen dezelfde steek. Echter, er zijn altijd uitzonderingen waardoor je niet kunt zeggen: "dat is een Opel dus die auto heeft steek 4x100". Zoals al eerder vermeld produceren de velgenfabrikanten elk velgtype slechts in een bepaald aantal fitments. Je plaatselijkse velgenspecialist kan je vertellen of de velg van jouw keuze ook gemaakt wordt in de toepasbare steek voor jouw auto.

Personenauto's hebben over het algemeen een 4-gats en een 5-gats steek. Terreinauto's, SUV's en bestelauto's kunnen ook een 6-gats steek hebben.

Sommige velgen vertonen zelfs 8 gaten. Je zult je dan nu mischien afvragen voor welke auto's deze velgen geschikt zijn. Welnu, deze velgen hebben een multi-pcd ("pcd" is een veel gebruikte aanduiding voor "steek" en staat voor het engelse "Pitch Circle Diameter"). Dit wil zeggen dat de velg als het ware 2 steken heeft. 4 gaten vormen samen bijvoorbeeld de steek 4x100 en als je de velg 1/8 slag draait vormen de overige 4 gaten bijvoorbeeld steek 4x108.

Wielconstructie

Voor personenauto's zijn er drie basisconstructies:

Het eendelige schijfwiel, vervaardigd uit staal -of aluminiumband
Het lichtmetalen eendelige of meerdelige wiel, vervaardigd tijdens een giet -of smeedproces
Het (klassieke) draadspaakwiel.
De exclusievere merken hebben vaak 1 of meer meerdelige velgen in het assortiment. In de meeste gevallen gaat het dan om 2-delige velgen, maar ook 3-delig is mogelijk. Met 2-delig wordt bedoeld dat de velg uit 2 losse delen bestaat, die aan elkaar zijn gemonteerd. In vroegere tijden werden velgen veelal op deze manier gemaakt in een authentieke smederij. Hoewel moderne fabrieken nu veel gemakkelijker een 1-delige velg produceren, blijft er vraag naar meerdelige velgen. Meerdelig heeft een zeer exclusief imago. Daarnaast geven de boutjes waarmee de delen aan elkaar zijn bevestigd de velg een speciale uitstraling.

Omdat niet iedereen een portefeuille heeft met een eindeloze bodem (meerdelige velgen zijn fors duurder dan 1-delige velgen) worden er ook "2-delige look" velgen geproduceerd. Hierbij plaats men sierboutjes in de velg zodat het lijkt of het een 2-delige velg is. Het gaat hier in het algemeen niet om goedkope imitatie. Fabrikanten zien het als een hoogwaardige oplossing om liefhebbers van velgen met boutjes een betaalbare velg aan te kunnen bieden.

Montage

Bij de montage van de velgen op de auto is het van groot belang het juiste bevestigingsmateriaal te gebruiken. De originele bouten of moeren zijn niet altijd geschikt voor de montage van de lichtmetalen velgen. Als er bouten of moeren worden geleverd bij de velgen die je hebt aangeschaft, gebruik deze dan altijd in plaats van de originele bouten of moeren.

Afbeelding
Afbeelding

Let bij het aandraaien van de bouten of moeren op de juiste aandraaivolgorde. Volg altijd een kruislings patroon, zoals in de schematische weergaven hiernaast. Zo voorkom je dat de velg scheef getrokken wordt en vroegtijdig vast loopt op de schroefdraad.

Het vastzetten van de bouten of moeren dient met een momentsleutel te gebeuren. Het gebruik van luchtgereedschap (in werkplaatsen) is sterk af te raden.

Als je wielen demonteert en je bent van plan deze op een later tijdstip weer te monteren, markeer dan de banden met een krijtje. Gebruik de afkortingen RV, LV, RA, LA voor respectievelijk rechts voor, links voor, rechts achter en links achter. Door de wielen bij montage weer op dezelfde plaats te monteren voorkom je verslechterde rij-eigenschappen (dit heeft te maken met de afslijting van het loopvlak van de band)

Centreerringen

Veel fabrikanten werken met een ringensysteem om een bepaalde velg op meerdere typen auto's te kunnen monteren. Dit heeft te maken met de naaf van de auto. De naaf is het best voor te stellen als het uiteinde van de wiel-as van de auto. Het naafgat van de velg (het gat in het midden) moet hier exact op aansluiten. Nu is het zo dat de diverse autotypes verschillende naven hebben. Naaf 60 (mm) en 56 zijn bijvoorbeeld 2 voorkomende maten. Normaal gesproken zou een velg met een naafgat van 60 mm niet gemonteerd mogen worden op een auto die een naaf van 56 mm heeft. Door een plastic of metalen ring in het naafgat van de velg te plaatsen kan de diameter worden teruggebracht naar 56 mm, waardoor montage wel mogelijk is.
Afbeelding

De centreerring zorgt er voor dat de velg netjes op z'n plaats wordt gehouden. Zonder deze ring zou de velg alleen door de bouten op z'n plaats worden gehouden en is de kans op onbalans veel groter.

Spoorverbreders

De spoorbreedte is de onderlinge afstand tussen de wielen, gemeten vanuit het midden van het loopvlak van de band.

Het meten van de spoorbreedte dient te geschieden met een stalen meetmiddel met voldoende bereik, waarbij het midden van het loopvlak van het midden van de andere band op dezelfde as als meetpunt wordt aangemerkt.

Spoorverbreders worden in het algemeen niet veel gebruikt, maar in verband met de volledigheid besteden we er hier toch aandacht aan. Een spoorverbreder is een "metalen schijf" die tussen de velg en de as van de auto gemonteerd wordt. Hierdoor komt de velg meer naar buiten te staan in de wielkast. In feite wordt hiermee dus de ET van de velg verlaagd.

Het is van het grootste belang dat bij het gebruik van spoorverbreders het juiste bevestigingsmateriaal wordt gebruikt. De bouten die met de lichtmetalen velgen worden meegeleverd zullen niet lang genoeg zijn als er spoorverbreders worden gebruikt. Laat het monteren van spoorverbreders bij voorkeur over aan autosport Marc. Een verkeerde montage van spoorverbreders is levensgevaarlijk.

Enkele velgenfabrikanten werken standaard met spoorverbreders. Zij zullen bij de levering van de velgen rekening houden met jouw type auto en het juiste bevestigingsmateriaal meeleveren.

=======================================
Met dank aan Arend (Kiwi_GTI)


vr okt 20, 2006 9:38
Profiel WWW
Ti Member +
Ti Member +
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 22, 2006 21:22
Berichten: 4486
Woonplaats: Amersfoort / Vathorst
Bericht 
En dan een lijstje met handige sites over banden en velgen:

Link: Tire Size Calculator
Misschien wel de bekendste rekenhulp op het internet. Erg handig als je twee verschillende bandenmaten met elkaar wilt vergelijken!

Link: Nog een site om bandenmaten te vergelijken

Link: Excel reken file (rechtermuisknop -> opslaan als)
Een Excel bestand waarmee je band / velg combinaties schematisch met elkaar kan vergelijken. Je krijgt een tekeningetje te zien van hoe de band op de velg staat. Ook kun je velgen qua breedte / ET waarde vergelijken om een idee te krijgen hoeveel ze verschillen.

Link: Bereken hoe de velg / band in je wielkast komt
Deze site is vooral handig als je vooraf even wat maten van je huidige velg / wielkast opneemt. Je kan hier namelijk precies uitrekenen of een bepaalde velg/bandenmaat aanloopt in je wielkast of niet, zolang je tenminste de juiste gegevens invoert. ;)
Zelfs het effect van een spoorverbreder kun je digitaal uitproberen!

Link: Steekwijzer
Controleer hier de standaard steek, ET en naafdiameter van je auto.


(Bron: Cleaned.be ©)

_________________
Lid sinds Oktober '03
Alfa Romeo 33 '87
Seat Ibiza 1.4 Copa '98
Seat Corsoba SX 1.6 16v '98
Seat Ibiza 1.4 16v 100pk Sport '05 heeft plaats gemaakt voor:
Renault Megane Dynamique Luxe 2.0 16v Aut4 + Suzuki Alto Exclusive 2010 voor de vrouw
| Vol Leder | Key Less Entry | Xenon | Automaat | 17'' Nervasport 205/50/17 | Sebring Dubbel 76mm | Rondom Renault SportPakket | Full Options |
Hobby Auto: Volkswagen Jetta MK2 '90
https://www.facebook.com/NetherStance


di dec 18, 2007 21:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 2 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling