Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr aug 17, 2018 11:13

Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Ventilatie onregelmatig - vreemd gedrag 
Auteur Bericht
Matchbox Coureur
Matchbox Coureur

Beetje jammer dat dit mijn 2e topic is als kersverse Seat Ibiza eigenaar, maar het is (hoop ik) geen groot probleem alleen wel een vreemde waar hopelijk wat suggesties op gegeven kunnen worden want zelfs de garage (geen officiële Seat) komt er momenteel niet uit:

Type Seat: Ibiza 6J
Bouwjaar: 2012
Motorinhoud: 1.2 TDi
Laatste motorische modificatie: Geen(?)
Probleem:

Mijn ventilatie is onregelmatig. Wanneer ik de motor van de auto start (hij doet het vaak wel wanneer de motor uit staat, maar zelfs dan kan het gebeuren) dan kan het een paar minuten duren, maar soms ook meteen gebeuren en gaat de 'blazer' (of de kleppen) de hele tijd van "uit"/"dicht" naar de stand waarop hij moet staan (gemeten in balkjes) en weer terug naar "uit"/"dicht" en weer blazen en weer "uit"/"dicht". Het maakt niet uit of ik Airco, Climate control (auto stand) of wat dan ook gebruik, al zet ik de blazer op z'n hardst (alle balkjes) dan nog gaat hij naar "uit" of "dicht" en daarna in 3 seconden weer naar volle kracht, blijft daar een seconde of 2-5 op en gaat weer "uit"/"dicht" voor minder dan een seconde.

Mocht dit nog onduidelijk zijn zal ik binnenkort even een filmpje maken waarbij het te waarnemen is.

Nu heeft de garage al het ventilatie/climate control regelings boxje (of wat het ook was, boxje van 58 euro) vervangen maar dit verhelpt het probleem dus niet.

Nog wel wat bijzondere waarnemingen...:

- Al zet ik de auto in z'n achteruit en rij er een paar meter achteruit mee dan doet de ventilator weer normaal en blijft normaal doen zolang ik de koppeling blijf indrukken. Ga ik weer rijden in z'n 1 en verder dan kan het soms meteen, maar soms ook weer even duren, voordat de ventilator weer vreemd gaat doen.
- Via de VAGCOM (of hoe zo'n ding ook heet) zijn er geen foutcodes uit te lezen en is een kleppen reset gedaan. Dit heeft niet geholpen. In dat ding kon je wel goed zien dat de "Flap Control" (of iets dergelijks) de hele tijd van hoge RPM (dus de stand waarop de ventilatie staat) naar 0 ging. Alsof de kleppen niet de stand konden vasthouden. (Maar waarom dan wel als je een stukje in je achteruit rijdt?!)

Hopelijk heeft 1 van jullie een idee wat het kan zijn...

di apr 04, 2017 13:09
Profiel
Matchbox Coureur
Matchbox Coureur

OK, probleem is verholpen door de garage.
Het was de sensor van de kleppen die de luchtstroom regelen van buiten naar binnen toe. Deze sensor sloeg (soms) op hol waarom de kleppen dus elke keer open en dicht gingen. Deze is vervangen en alles doet het weer perfect.

Dit verklaarde ook waarom de ventilatie het weer goed deed als je de auto in z'n achteruit zette. Dan zetten die kleppen zichzelf dicht en zal de auto alleen nog maar interne ventilatie gebruiken (omdat er anders uitlaat gassen naar binnen worden gezogen).
Achteraf natuurlijk enorm logisch... Maar probeer zoiets maar ter plekke te bedenken :lol:

do apr 06, 2017 22:09
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 2 berichten ]