Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr aug 17, 2018 11:12

Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Kwaliteit Diesel per pomp, ervaringen? 
Auteur Bericht
Matchbox Coureur
Matchbox Coureur

Jaja, komkommertijd is nog niet gearriveerd of ik slinger weer even een (best wel zinloze voor sommige, maar voor mij toch interessante) discussie aan waar Google maar geen UNANIEM antwoord over kan vinden... Voor de 1 pure onzin, voor de ander een 'grote aanrader', uiteraard met variërende verschillende 'cijfers' per auto, merk, motor, NOEM HET MAAR OP.

Dus hierbij mijn vraag: Welke Diesel is het beste voor de motor? En is dit merkbaar?

Toen ik nog in m'n Fiat Stilo 1.2 benzine (naaimachine) motortje reed was het verschil per (volle) benzinebeurt goed merkbaar. Dus ik ben best benieuwd of dit ook het geval is/kan zijn bij m'n Seat Ibiza 1.2 TDI. Hebben mensen ervaringen met Diesel?

Mijn ervaringen met Benzine, je hoeft me niet te geloven:

- Shell Euro 95: Gebruik deze benzine maar even als 'baseline'. Motor werkte hier gewoon goed op. Stotterde niet, gewone brom.
- Shell V-power: Motor werd er compleet stil van, qua vermogen was het niet te merken, maar het starten ging 'beter' en bij het stilstaan was de motor keurig stil, zeer lichte 'purrr'.
- Firezone 95: Exact zelfde ervaringen als de Shell Euro 95.
- Firezone 102: Er kwam een hoge grom bij in de auto, vooral in de hogere toeren (wel mooi geluid), optrekken leek gevoelsmatig veel strakker en sneller te gaan (miniem, dus kan ook placebo zijn).
- Tango: De ene tankbeurt voelde het alsof de auto modder probeerde te verbranden, trok niet lekker op, hevig schommelende motor en had echt het idee dat de verbranding totaal niet meer 'gelijk' liep. Een volle tankbeurt daarna kon het weer compleet 'goed' zijn en voelen als de Euro 95 van Shell.
- Avia, Fieten olie, Q8: Zelfde als de Euro 95 van Shell, geen verlies van vermogen en alles voelde als normaal. (Fietsen Olie wordt volgens mij geleverd door Q8)

(bovenstaande ervaringen zijn een persoonlijke ervaring over 4,5 jaar bezit en ongeveer 2 volle tankbeurten per maand)

De ene schreeuwde dat dit complete onzin was, de ander schreeuwde dat die hetzelfde mee maakt en weer andere schreeuwden dat dit alleen bij nieuwe/oude auto's (streep door wat je mening is) het geval is...
Dit is de reden waarom ik het laatste jaar van het bezit van de Stilo alleen nog maar tankte bij Fieten Olie en Avia, goedkoopste pompen 'op de route' en gaven geen problemen en eigenlijk altijd de Tango ontweek als de pest. In ieder geval met mijn vorige (benzine) auto.

Collega van me met een Audi A3 tankt alleen maar Diesel bij een goedkope Tango bij hem thuis om de hoek en zijn motor is in relatief zeer goede staat voor een auto met 400K op de teller. (tevens voornamelijk snelweg kilometers)

EDIT: Bij nader inzien had ik dit beter in OFFTOPIC afdeling kunnen plaatsen, maar ik twijfelde vanwege dat dit een motorische aangelegenheid betreft... Als de Mods het tóch willen verplaatsen, omdat ze het hier niet thuis vinden horen, dan mijn excuses alvast!

di mei 30, 2017 16:50
Profiel
The Stig!!
The Stig!!

Verschil Euro95 / VPower van Shell herken ik wel van de tijd dat ik nog een benzine auto had.
Voor diesel heb ik privé eigenlijk altijd bij een merkloze onbemande pomp getankt (werd volgens mij wel bevoorraad door Shell) en motor bleef het prima doen. Niet vaak de 'premium' diesels gebruikt, maar ook daarvan merkte ik een minimaal verschil. Net een paar km verder op een tank, net een tikje soepelere motorloop, enz. Maar niet genoeg om de hogere prijs te rechtvaardigen.
Nu met de leasauto tank ik eigenlijk altijd gewoon goedkoop. Tegenwoordig veel Tango / Tinq hier in het dorp. Een enkele keer Shell (normale diesel), te weinig om verschil te merken, aangezien je dan toch een paar keer achter elkaar de tank vol moet gooien met premium spul, voordat het echt z'n volle effect heeft.

Daily: Skoda Octavia
Project: VW Derby
1977 - Panamabraun - 1.4 - 40mm Solex carbs - 13" PLS Silverstone - FK Königsport - Porsche seats

di mei 30, 2017 17:21
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 2 berichten ]